Het leven wordt steeds duurder. Nou ja, eigenlijk is dat wat te veel gechargeerd, want er zijn bepaalde dingen die veel duurder worden. Voor boodschappen betaal ik bijvoorbeeld niet meer dan een jaar of wat geleden. En ook de sport is niet duurder geworden. Mijn eisen zijn alleen hoger en daar betaal je gewoon meer voor!
Wat wel echt duurder is geworden zijn de brandstofprijzen. Je kunt er niet omheen, die zijn sinds 2007 met dik 40% gestegen! Betaalde ik in 2007, bij de aanschaf van mijn vorige Mazda 6, nog € 1,00 per liter, tegenwoordig is dat € 1,43. De kwaliteit van de diesel stijgt niet evenredig, je betaalt gewoon meer.
Met de aanschaf van mijn huidige Mazda 6 had ik verwacht dat deze veel zuiniger zou zijn dan mijn vorige 6. De kenmerken van mijn huidige 6 hadden dat immers beloofd. Maar vorig jaar viel dat eigenlijk behoorlijk tegen, het verbuik was met 1 liter per 16,5 kilometer vergelijkbaar. Dat viel me wel een beetje tegen eigenlijk.
Totdat in januari 2012 mijn roetfilter werd schoongemaakt. Ik hou op mijn telefoon het aantal gereden kilometers en het aantal verbruikte liters diesel bij en die lieten na de filter-poetsbeurt een kentering zien. Het verbruik daalde! Bij de eerste de beste tankbeurt daalde het verbruik naar 1 liter per 18,5 kilometer. Bereken maar eens hoe ver je dan rijdt op een tank van 55 liter!
Na mijn tripje naar het werk morgen moet de tank weer gevuld worden, ik heb dan meer dan 900 kilometer op deze tank gereden. Mijn verwachting is dat het gebruik dan, net als bij de vorige tankbeurt, op zo een 1 liter per 20,5 kilometer zit. En dat terwijl mijn dikke diesel toch zo een 1400 kilo weegt! Dus een goede tip voor de dieselrijder: Hou je roetfilter goed schoon, dan rijd je een stuk zuiniger.
The post is brought to you by lekhonee v0.7