Social media is een krachtig medium. Vind ik.
Je ziet het eigenlijk overal om je heen, of je het nu wilt of niet. De jeugd die massaal met hun telefoons voor de neus in de pauze op de trappen voor de school zit. Hun klasgenootjes zitten naast ze, maar ze converseren met elkaar via Twitter en Facebook. Want dan kan de rest ook zien wat ze te melden hebben en dat is oh zo belangrijk. Vinden zij.
Het medium wordt daarnaast veelvuldig gebruikt door verschillende mensen (waaronder politici) om hun mening te kunnen uiten. Het is een soort van reclamepraatje voor die mensen zelf, maar ook een goed voorbeeld van de uitoefening van de vrijheid van meningsuiting. Soms gaat dit mis, zoals de stewardess die werd ontslagen omdat ze op haar twitteraccount een foto plaatste van haar middelvinger naar de ruggen van de reizigers in het vliegtuig. Beetje dom.
Zelf heb ik de kracht van het medium ook ervaren. Zo heb ik een poos geleden een blog geschreven over de Centrale As. En wanneer ik een blog plaats, wordt er automatisch een tweet met een link naar die blog geplaatst op mijn twitteraccount. Ditmaal had ik de #centraleas in mijn titel gezet en dat bracht een serie reacties op twitter met zich mee. Uiteraard vooral negatief, want tegenstanders van iets hoor je altijd het meest.
Het had ook nog een leukere spinoff. Zo werd ik gevraagd om een blog te schrijven voor Centrale As/pagina in de Actief; de lokale krant in een groot deel van noordoost-Friesland. Leuke reacties kreeg ik daarop van verschillende kanten. En ook een telefoontje van een afgevaardigde van Beter As.
Korte tijd geleden volgde een mailtje en een belletje van een afgevaardigde van het projectbureau van de Centrale As. Ik werd gevraagd of ik mee wilde doen aan een foto-special over de weg. Daarvoor zou ik dan ook geinterviewd worden. Prima. Afgelopen maandag was het interview met tekstschrijftster Nynke van der Zee, die daarvoor ingehuurd is door het projectbureau. Een gezellig half uur waarin we het onder meer ook gehad hebben over de Centrale As.
Het resultaat heb ik in tekst gezien, zodra ik het eindresultaat in mijn bezit heb (het magazine van het projectbureau) laat ik jullie dat weten…. uiteraard via Twitter/Google+/Facebook!