Autorijden is pure psychologie, het viel me vanmiddag nog maar weer een keer op. Je zou denken dat het gewoon een kwestie van doen is, maar niets is minder waar; autorijden is een mentaal werkje…
Een voorbeeld:
Je rijdt op de snelweg en het is mooi droog. Op de cruisecontrol rij ik 120 km/uur. Tig keer wordt ik ingehaald door automobilisten die wat meer haast hebben. En dan begint het te druppen en iets te regenen. Het wegdek is niet heel goed, maar mijn auto heeft prima grip en ik laat de cruise zijn werk doen en rij met 120 km/uur door.
Dan haal ik ineens de mensen in die mij even daarvoor hebben ingehaald. Zijn hun banden door de regen ineens wel slecht geworden? Hebben ze door het beetje regen ineens minder grip? Nee hoor, aan de banden ligt het niet, het zit tussen de oren; een stukje angst voor mogelijke gevolgen.
Nog een voorbeeld:
De lichten bij de kruising naar Garyp staan op groen en de drie auto’s voor me gaan rijden. Uiteraard rij ik gewoon mee. Ik zie het al wanneer ik optrek, aan de andere kant – richting noorden – staat een rij auto’s te wachten voor rood licht. Ik weet wat dat betekent: de snelheid zal aan onze kant niet hoger liggen dan een 65 – 70 km/uur, terwijl 80 km/uur mag. Joeps, ja hoor…
En dan komt het einde van de rij aan de andere kant in zicht en ik weet wat dat betekent: de snelheid gaat omhoog. Ik krijg gelijk, de snelheid van de drie auto’s voor me gaat ineens richting de 90 km/uur. Ik zet de cruise op 80 km/uur vast en rij rustig door.
Hoe ik denk dat dit komt? De stilstaande auto’s zorgen voor een visuele versmalling van de rijbaan, terwijl die natuurlijk niet smaller is. Mensen remmen over het algemeen op smallere wegen sneller af dan op op bredere wegen; smalle wegen zijn eng.
Terwijl ook dit principe op stront slaat; want bij stilstand/langzaam rijdend verkeer op de andere baan is het snelheidsverschil maximaal 80 km/uur (70 + 10). Wanneer de auto’s aan de andere kant rijden, is het snelheidsverschil in theorie maximaal 160 km/uur (80 + 80). Het grotere snelheidsverschil, wat in werkelijkheid veel enger is…
Maar goed, probeer dat de gemiddelde automobilist maar eens tussen de oren te krijgen.