Steeds meer is het zichtbaar. Bijna overal langs mijn route van huis naar werk zie ik werkzaamheden aan één van de grootste infrastructurele werken van Fryslân; de Centrale As. Overal langs de route liggen zandbulten, zijn tractoren, kranen en shovels aan het werk en lopen mannen in werkkleding en met helmen op. Bij Burgum lijkt dag en nacht gewerkt te worden aan het nieuwe aquaduct onder de Kromme Ee door.
Iedere ochtend en middag als ik naar het werk rijd zie ik de vorderingen aan de weg. Iedere dag ook kom ik situaties tegen op de weg waardoor het verlangen groter wordt naar het moment dat ik over de Centrale As naar het kantoor in Oenkerk kan rijden. Het gaat niet alleen reistijd en -geld schelen, maar voorkomt ook ergernissen over jakkeraars, door-rood-rijders en bumperklevers.
Het is wat rustiger op het juridische vlak rond deze grote weg. En dat mocht ook wel een keer, want er is al veel gezegd en geschreven over dit prestigieuze project. We hebben het er vanuit Rho adviseurs erg druk mee gehad; inpassingsplan opstellen, overleggen, zienwijzen beantwoorden. Het hield maar niet op.
Het juridische gedoe is voorbij, de Centrale As komt er. Helaas te laat voor mij en mijn collega’s die vanuit de richting Drachten komen. Met een goede reden overigens; lang voordat (één van de deelgebieden van) de Centrale As afgerond is, verhuist onze noordelijke vestiging vanuit Stania State in Oentsjerk naar de Druifstreek 72 in Leeuwarden. En dan ligt de Centrale As ineens niet meer op de route. Jammer maar helaas. Ik had ‘m graag dagelijks geprobeerd!